Banken waarschuwen voor hogere hypotheekrente door stapsgewijs oversluiten

Geplaatst op: 27-12-2017, 12:36:18

Als consumenten de boetevrije ruimte van 10 à 20% die bedoeld is voor het vervroegd aflossen, gaan gebruiken om over te sluiten naar een voordeliger hypotheekproduct, zouden de rentes weleens kunnen stijgen. Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Dat blijkt uit een Kamerbrief van Wopke Hoekstra. De minister van Financiën zegt daarin toe met onder andere banken, hypotheekadviseurs en de AFM in gesprek te gaan over dit oversluiten in stapjes.

Aanleiding voor de Kamerbrief was een motie van CDA-politici Pieter Omtzigt en Erik Ronnes. Zij riepen het kabinet op ervoor te zorgen dat huiseigenaren hun hypotheek in stapjes kunnen oversluiten. Zo kunnen ze volgens de Kamerleden profiteren van de lage hypotheekrente, zonder dat ze gestraft worden met oversluitboetes.

Geen aflossen

Minister Wopke Hoekstra van Financiën besprak de motie op hoofdlijnen met toezichthouder AFM en de NVB. Die laatste is er niet onverdeeld gelukkig mee, blijkt uit de Kamerbrief van de bewindsman. “De NVB geeft aan dat de vergoedingsvrije ruimte van 10% tot 20% bedoeld is voor mensen die uit eigen middelen een deel van hun hypotheek vervroegd willen aflossen op hun hypotheekschuld. De motie beoogt een constructie die het ook mogelijk maakt om met nieuwe financiering af te lossen. Dit is in praktijk dus geen aflossen, waarvoor deze ruimte eigenlijk bedoeld is. Een dergelijke constructie brengt voor de bank extra kosten en onzekerheid met zich die tot hogere hypotheekrentes kan leiden.”

Nadelige gevolgen in kaart

De AFM ziet volgens de minister vanuit het toezicht geen belemmeringen voor het stapsgewijs omzetten van een hypotheek naar een andere geldverstrekker. Wel wil de toezichthouder dat ook de nadelige gevolgen van het voorstel in kaart worden gebracht. Consumenten kunnen nu de rente voor langere periodes vastzetten. Ook hebben sommige aanbieders een ruimere boetevrije ruimte waardoor huiseigenaren makkelijker extra kunnen aflossen. De AFM noemt het niet in het belang van consumenten als de markt het voorstel voor stapsgewijs oversluiten gebruikt om deze bestaande ruimere mogelijkheden in te perken.

Complexe constructies

Overigens zet minister Hoekstra zelf ook kanttekeningen bij de motie Omtzigt/Ronnes. Volgens hem is in stapjes oversluiten niet in alle gevallen aantrekkelijk. “Omzetten van hypotheekdelen naar een andere kredietaanbieder leidt tot een complexe situatie voor de consument, aangezien deze zo meerdere hypotheekovereenkomsten aangaat, met verschillende rentetarieven en mogelijk ook verschillende hypotheekvoorwaarden. Hypotheekverstrekkers dienen zich vanuit hun zorgplicht ervan te verzekeren dat de nieuwe hypotheekovereenkomst verantwoord is en passend is bij de persoonlijke situatie van de consument.”

Bron: bijdrage van Paul de Kuyper op www.amweb.nl van 27 december 2017